Νότια Σκέψη


.

Southern thought, Ikaria 2022

.
Καλοί μου αναγνώστες, ακόλουθοι, σκόπιμοι ή τυχαίοι,
αν και συνήθως τέτοιον καιρό με πιάνουν οι καλοσύνες μου και γράφω χαρούμενα και δοτικά για το εποχικό άνοιγμα του νησιού στον τουρισμό, εφέτος θα σπάσω την παράδοση γιατί συνάντησα την περίληψη μιας ακαδημαϊκής εργασίας που θίγει ενδιαφέροντα ιδεολογικά ζητήματα για τη ζωή στα νησιά, σε ορισμένα νησιά, εννοείται, και μου φαίνεται πως εξηγεί ως ένα βαθμό γιατί στην Ικαρία, λόγου χάρη, δεν πηγαίνουμε ίσια, αλλά στραβά σαν το κάβουρα, πότε από τη μια και πότε απ’ την άλλη, και ότι αυτό δεν είναι κακό αναγκαστικά, αλλά μπορεί να είναι και καλό, διότι ο κάβουρας κάτι ξέρει και στραβοπατάει, αφού ζει ανάμεσα στις πέτρες σαν κι εμάς, και με τα στραβοπατήματά του (αλλού νομίζεις πως πηγαίνει κι αλλού βρίσκεται) ξεγελάει όσους τον ψάχνουν και γλιτώνει τη ζωούλα του.
Το κείμενο το εντόπισα από μια ανάρτηση καλού φίλου στο facebook

.
.

και αποφάσισα να το μεταφράσω από τα Αγγλικά, παίρνοντας το θάρρος να το χτενίσω κάπως, αφαιρώντας και τις παραπομπές, ώστε να γίνει πιο ευανάγνωστο. Πήρα επίσης το θάρρος να ενσωματώσω δίπλα στο κείμενο κάποιες φωτογραφίες προσώπων του νησιού, πολύ ταιριαστές, κατά τη γνώμη μου, που βρήκα στη φωτογραφική σελίδα marabou project των αδελφών Σοφικίτη, ξεχωρίζοντας εκείνες που έχουν τοποθεσία «Ικαρία». Ορισμένες από αυτές, αν τις ανοίξετε στην πηγή, θα δείτε ότι έχουν συνοδευτικές περιγραφές, πολύ ενδιαφέρουσες.
Διαβάστε τώρα το άρθρο. Η Νότια Σκέψη είναι καλή τροφή για σκέψη.
Στο τέλος πρόσθεσα κάποιους συνδέσμους σε όσα κατά καιρούς έχουμε γράψει εγώ και η Ελένη στα μπλογκ μας λιγότερο ή περισσότερο σχετικά με το θέμα. Όπως θα δείτε, δεν είναι λίγα!

 About Nana
Νανά Σκ.

.

Νότια σκέψη, νησιωτικότητα και υπαρκτή
αποανάπτυξη στη Μεσόγειο Θάλασσα

Τα παραδείγματα της Ικαρίας και της Γαύδου

Διαπραγματευόμαστε εδώ την ιδέα ότι στις Μεσογειακές κοινωνίες υπάρχουν σπέρματα εναλλακτικών πολιτισμών – συγγενή σε μεγάλο βαθμό με την «αποανάπτυξη». Αυτά τα στοιχεία, που τα ονομάζουμε «Νότια σκέψη», αποτελούν ένα πολιτιστικό φαντασιακό που επικεντρώνεται στις αξίες της βραδύτητας, της μετριοπάθειας και της εύθυμης Marabou project: Τάμης - Σταμάτης Βατούγιος συντροφικότητας που συναντώνται στη Μεσόγειο αλλά και γενικότερα είναι διαδεδομένες σε όλους τους «Νότους» του κόσμου.

Όσον αφορά την Ικαρία καταδεικνύουμε πώς, με την πάροδο του χρόνου, αναδύθηκε ένα πνεύμα διαφορετικότητας συγγενές με την αποανάπτυξη και πώς αυτό ενσωματώθηκε στις τοπικές οικονομικές πρακτικές και θεσμούς. Στη Γαύδο πάλι, εστιάζουμε στο πώς η γεωγραφική απομόνωση μιας νησιωτικής τοποθεσίας γίνεται κίνητρο δημιουργίας Marabou project: Βασίλης Λυγερής φαντασιακών και πρακτικών προς μια λιτή, κοινοτική ζωή.

Σε μια πρόσφατη εργασία, διερευνήθηκαν «γεωγραφίες αποανάπτυξης» – δηλ. εδαφικές εμπειρίες εκούσιας και ακούσιας επιβράδυνσης – και επισημάνθηκαν τρεις τύποι σχετικών εμπειριών: α) «ουτοπικές περιοχές του τώρα» (“nowtopian territories”), όπως οικισμοί μετάβασης ή οικολογικά χωριά, με οργανωμένες διαδικασίες ηθελημένης ελάττωσης ταχύτητας, β) περιοχές «εξεγερμένων», όπως στους Τσιάπας και άλλες «προσωρινές αυτόνομες ζώνες» που αναφύονται γύρω από τόπους συγκρούσεων Marabou project: Αντώνης Καστανιάς για τους φυσικούς πόρους, όπου οι άνθρωποι οργανώνονται για να σταματήσουν εξορύξεις και περιφράξεις, αναπτύσσοντας τις δικές τους εναλλακτικές στην πορεία του αγώνα, και γ) «οριακές περιοχές», όπως η Αργεντινή ή η Ελλάδα που πλήττονται από την κρίση, όπου μέσα στα ερείπια των αποτυχημένων οικονομιών ανάπτυξης αναπτύσσονται δοκιμαστικοί και προσωρινοί πειραματισμοί αλληλεγγύης. Marabou project: Χρύσα Καζάλα Μπορούμε να θεωρήσουμε τέτοιες εμπειρίες ως «υπαρκτή αποανάπτυξη» – ατελείς και ημιτελείς διαδικασίες αντίστασης στην ανάπτυξη ή προσαρμογής μέσω δοκιμαστικών εναλλακτικών στη φάση του τέλους (της ανάπτυξης). Ονομάζουμε αυτές τις προσεγγίσεις «υπαρκτές» σε αντιπαράθεση με την πληθώρα των εξιδανικευμένων, κανονιστικών («ουτοπικών») μοντέλων που παρουσιάζονται σε κάποιες βιβλιογραφίες αποανάπτυξης.

Μας απασχολεί ιδιαίτερα ένα είδος υπαρκτής αποαναπτυξιακής εναλλακτικής, πιο συγκεκριμένα σε περιοχές που βρίσκονται γεωγραφικά περιθωριοποημένες, και που, για τον έναν ή τον άλλον λόγο, παραμένουν στην αμφίβολη κατάσταση που έχει ονομαστεί «α-ανάπτυξη» (“a-development”), Marabou project: Λευτέρης Σκάτζακας περιοχές, δηλαδή, που δεν είναι ούτε εκμοντερνισμένες και “αναπτυγμένες” αλλά ούτε και υπανάπτυκτες.

Έτσι, εστιάζουμε στην έννοια του «Νότου μέσα στον Βορρά» – θύλακες (σχετικής) α-ανάπτυξης μέσα στους γεωγραφικούς πυρήνες του καπιταλισμού. Ας σημειωθεί ότι με τον όρο α-ανάπτυξη δεν εννοούμε την έλλειψη καπιταλιστικής ανάπτυξης, αλλά συγκεκριμένα μια ισχυρή παρουσία και συνύπαρξη Marabou project: Δημήτρης Μουσέτης με προ- ή μη καπιταλιστικές μορφές οικονομικής και κοινωνικής οργάνωσης.

Όπως έχει επισημανθεί, στον διεθνή Τύπο μπορεί κανείς να βρει άρθρα για τη μακροζωία και την καλή ζωή στα ελληνικά νησιά δίπλα-δίπλα με εκείνες τις πολιτικές λιτότητας που βάζουν στο στόχαστρό τους αυτόν ακριβώς τον «τεμπέλικο», «υπανάπτυκτο» τρόπο ζωής. Αν όμως θεωρήσουμε τη διαφορετικότητα ως μια εξωτερική φράκταλ γεωγραφία που ισοπεδώθηκε από μια άμορφη δύναμη «εκσυγχρονισμού» και «ανάπτυξης», Marabou project: Αποστόλης Δελαπόρτας θα αποτύχουμε να διακρίνουμε τις συγκεκριμένες πολιτικές οικονομικο-οικολογικές διαδικασίες μέσω των οποίων η διαφορές εξαλείφονται από τον καπιταλισμό. Το έργο του γεωγράφου Έρικ Κλαρκ για το «εξευγενισμό των νησιών» (“island gentrification”) είναι κρίσιμο από αυτή την άποψη.

Εδώ αναδύεται μια θεμελιακή αντίφαση. Από τη μια πλευρά, τα εναλλακτικά σχέδια για μία μη καπιταλιστική οργάνωση ή αποανάπτυξη αντιστέκονται Marabou project: Σώσα Μπερνή - Πλακίδα στην τάση του κεφαλαίου για αναζήτηση προσόδων. Από την άλλη όμως, αυτές οι ίδιες οι προσπάθειες διαφοροποίησης μπορεί να δημιουργήσουν πολιτιστικές συνθήκες κατάλληλες για μια εκ νέου αξιοποίηση του νησιωτικού περιβάλλοντος (ας πούμε, από τον τουρισμό που προσελκύεται από μια «εναλλακτική», «μη ανεπτυγμένη» ατμόσφαιρα), μια αξιοποίηση που στη συνέχεια θα προσελκύσει κεφάλαια. Ο ρόλος του τουρισμού στον καπιταλισμό στο να απορροφά τη διαφορά από τη διαφορά και να την εξαφανίζει έχει τεκμηριωθεί ευρέως στις μέρες μας.

Marabou project: Δημήτριος Καρναβάς Μακροπρόθεσμα, η «υπαρκτή αποανάπτυξη» προέκυψε καθώς οι ντόπιοι υπερασπίστηκαν τον κοινοτισμό ενάντια σε ένα καπιταλιστικό μοντέλο ανάπτυξης, χωρίς να το συνειδητοποιούν, καθώς αντιστέκονταν και συχνά εμπόδιζαν διάφορα έργα εκσυγχρονισμού. Σήμερα, για παράδειγμα, οι Ικαριώτες αστειεύονται ότι η Κούβα, η Βόρεια Κορέα και οι Ράχες Ικαρίας είναι τα τελευταία προπύργια του κομμουνισμού. Είναι αξιοσημείωτο ότι το 60 με 70% των Ικαριωτών ψηφίζει σταθερά αριστερά του κέντρου (70% στις εθνικές εκλογές του 2019 έναντι 40% σε εθνικό επίπεδο).

Marabou project: Σωκράτης Μεγαλοοικονόμου Το ΚΚΕ, το Ελληνικό Κομμουνιστικό Κόμμα, του οποίου τα μέλη εξακολουθούν να σέβονται τη Σοβιετική Ένωση, κυριαρχεί στην πολιτική σκηνή της Ικαρίας και αυτό ισχύει ήδη από το τέλος της στρατιωτικής χούντας το 1974. Την ίδια στιγμή που η Ικαρία προσέλκυσε τη διεθνή προσοχή ως Μπλε Ζώνη μακροζωίας, η Wall Street Journal επισκέφθηκε τον “Κόκκινο Βράχο” αναζητώντας απαντήσεις για τον λόγο που οι Έλληνες στρέφονταν προς τη ριζοσπαστική αριστερά. Το ΚΚΕ έχει φτιάξει ένα οργανικό οικονομικό δίκτυο στηρίζοντας τα μέλη του στην Ικαρία. Δεν είναι «αντι-αναπτυξιακό», αλλά αντικαπιταλιστικό, και δίνει προτεραιότητα στη γεωργία χαμηλού κέρδους έναντι του τουρισμού. Marabou project: Ευαγγελία Μαργαρίτη Οι κομμουνιστές και οι αριστεροί έχουν βάλει εμπόδια σε αναπτυξιακά σχέδια που θα αντιμετώπιζαν ελάχιστη αντίθεση αλλού.

Ο αριστερισμός της Ικαρίας την κράτησε επίσης έξω από τα πελατειακά δίκτυα επιδοτήσεων και δαπανών των κυβερνήσεων (κυρίως από την Δεξιά μέχρι τη δεκαετία του 1980), περιορίζοντας περαιτέρω την ανάπτυξη. Η πρόθεση λοιπόν δεν ήταν η αποανάπτυξη, όμως το αποτέλεσμα ήταν το ίδιο: Marabou project: Γιώργος Κεσές η βασισμένη στην ανάπτυξη οικονομική μεγέθυνση σταμάτησε να κυλά στις ράγες της. Όπως θα δείξουμε στη συνέχεια, αυτή η ιδιαίτερη ριζοσπαστική πολιτική της Ικαρίας κυριάρχησε μέσω της καλλιέργειας μιας ιδιαίτερης γηγενούς αντίληψης που αξιοποίησε το κοινοτικό, «αντι-αναπτυξιακό» πνεύμα – μία αντίληψη που μοιράζεται πολλά κοινά με τη “νότια σκέψη” που αναφέραμε στην αρχή.

Η θέση μας είναι ότι μια συγκεκριμένη ιστορικο-φυσική γεωγραφία που εξέθρεψε ένα κοινοτικό πνεύμα οδήγησε επίσης σε μία κομμουναλιστική ηθική, πολιτική και αντίληψη, που το αποτέλεσμα τους ήταν να κρατηθεί το νησί έξω από Marabou project: Κώστας διαδικασίες εκσυγχρονιστικής ανάπτυξης. Η υπαρκτή αποανάπτυξη ήταν το ακούσιο αποτέλεσμα, ένα αποτέλεσμα όμως που μπορεί να εξηγηθεί. Μια τέτοια υπαρκτή αποανάπτυξη διατηρείται σήμερα, ως διαρκής απόπειρα, μέσα από την αναπαραγωγή και ανανέωση πεποιθήσεων, πρακτικών και θεσμών που την υποβοηθούν.

Ωστόσο, ενώ η αφήγησή μας για την Ικαρία τονίζει τις ιστορικές και ενδεχόμενες πολιτικές διεργασίες που παρήγαγαν τη διαφορά, όσον αφορά τη Γαύδο ο μύθος και Marabou project: Κώστας Γάκης η γεωγραφική απόσταση συνδυάζονται σε ένα εκτεταμένο ρεπερτόριο εναλλακτικών κοινωνικοοικονομικών και ιδεολογικών πρακτικών και φαντασιακών που παράγουν κοινότητες υπαρκτής αποανάπτυξης.

Ιδωμένες από τη σκοπιά ενός μονογραμμικού μοντέλου ανάπτυξης, οι οικονομικές και κοινωνικές συνθήκες της Γαύδου είναι προβληματικές. Από μια άλλη οπτική γωνία όμως, αυτές οι συνθήκες μετατρέπονται σε πρώτη ύλη για νέα φαντασιακά και νέους τρόπους ζωής. Marabou project: Νικόλας Κουντούπης Στην κυρίαρχη αφήγηση, ένας τόπος όπως η Γαύδος χαρακτηρίζεται ως υπανάπτυκτη ή υπανάπτυκτη – που περιμένει να αναπτυχθεί. Εν τούτοις, η βιωμένη εμπειρία των νησιωτών λέει μια διαφορετική ιστορία. Οι νησιώτες και “οι νησιώτες από επιλογή” δεν βλέπουν πλέον τον εαυτό τους μέσα από τα μάτια των άλλων – ότι είναι, δηλαδή, καθυστερημένοι. Όπως οι Ικαριώτες, έτσι και οι Γαυδιώτες βρίσκουν σήμερα ένα νέο αυτοσεβασμό βασισμένο στις Νότιες αξίες της απλότητας, της βραδύτητας, της κοινότητας. Ορίζουμε αυτή τη στάση ζωής ως υπαρκτή πραγματική αποανάπτυξη, όχι τόσο λόγω ενός τρόπου διαβίωσης που έχει χαμηλή χρήση ενέργειας ή πόρων (που όντως έχει), αλλά κυρίως επειδή θεωρούμε την αποανάπτυξη ως μια θετική Marabou project: Νικόλας Κούβαρης μεταστροφή προς την κατεύθυνση του να αντιληφθούμε και να βιώσουμε με διαφορετικό τρόπο εκείνο που υπό άλλες συνθήκες θα φοβόμασταν ως καταστροφικό (δηλ. την έλλειψη ανάπτυξης).

Για να είμαστε σαφείς: δεν παρουσιάζουμε αυτά τα δύο νησιά ως υποδείγματα αποανάπτυξης. Τα θεωρούμε ως εφαλτήρια για να αναλογιστούμε τέτοιες δυνατότητες, ως ζωντανά εργαστήρια μιας Νότιας σκέψης που πραγματώνουν έναν διαφορετικό τρόπο ζωής. Όταν σκέπτεται κάποιος την αποανάπτυξη, υποστηρίζουμε εδώ, πρέπει να στραφεί προς την ενδυνάμωση Marabou project: Νίκος Αφιανές συνδυασμών γεωγραφίας, ανθρώπινης αλληλεπίδρασης, φαντασίας και πολιτικής έκφρασης που θα είναι ικανοί να επαναξιολογήσουν, να υποστηρίξουν και να πειραματιστούν με διαφορετικούς τρόπους ύπαρξης και πράξης.

.

Ευημερία χωρίς Ανάπτυξη, μια σημαντική εκδήλωση τον Οκτώβρη 2015 στην Ικαρία από την Αυτόνομη Συσπείρωση Πολιτών Ικαρίας. Τα σέβη μου σ’εκείνους που επιμένουν, μετάφραση δική μου άρθρου μιας Γερμανίδας φίλης για τη στάση και την άποψη πολλών ανθρώπων σαν κι εμένα που έχουν επιλέξει να ζουν στην Ικαρία. ΑΠΟΛΩΦΑ, σκέψεις και μερικά στιγμιότυπα από ένα καλοκαίρι μου στην Ικαρία Απόδραση απ’ την Κρίση, Μεταφράζω άρθρο ξένου περιοδικού που μιλάει για την έλξη που ασκεί η Ικαρία σε πολλούς νέους ανθρώπους τα καλοκαίρια και για τους λόγους που συμβαίνει αυτό. Σχόλιο στο άρθρο 'Free Association' στο blog της Ελένης, όπου η Ελίνα αναπαράγει συνέντευξη του Νίκου Νταγιαντά, σκηνοθέτη της ταινίας 'Little Land' με θέμα τους νέους που έρχονται να ζήσουν στην Ικαρία και για τους λόγους που συμβαίνει αυτό. sweet bravehearts ❤ quiet little landers, άρθρο στα Αγγλικά στο μπλογκ της Ελένης που αναπαράγει κείμενα από το μπλογκ της Birgit Urban για ορισμένες σπουδαίες νέες γυναίκες της Ικαρίας

⭐ ⭐ ⭐
.
.

.
.

Σάββατο, 23 Ιουλίου 2022


13 Σχόλια on “Νότια Σκέψη”

  1. Ο/Η Θεοδώριχος λέει:
    .
    .
    Στ’ αλήθεια τροφή για σκέψη, αλλά και όχι μόνο…
    Θα τα ξέρεις για την απογραφή, όμως διάβασε κι αυτό:
    «Απογραφή: Το «θαύμα» της Ικαρίας…»

    .

    Δίνω το απόσπασμα για την Ικαρία:

    «Στη δε Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου υπάρχει μείωση κατά 2,6% στους 194.136 κατοίκους από 199.231 το 2011. Θετικό σημάδι, απότοκο ίσως του τρόπου ζωής είναι ότι ο πληθυσμός της Περιφερειακής Ενότητας Ικαρίας, έστω και οριακά αυξήθηκε κατά 0,2%, λόγω της ανόδου των κατοίκων της Ικαρίας και όχι των Φούρνων που είδαν τον πληθυσμό τους να μειώνεται. Έτσι στο νησί του Ικάρου ο πληθυσμός ανέρχεται στους 8.555 κατοίκους από 8.423 το 2011, ενώ στους Φούρνους από 1.459 το 2011 πήγαμε στους 1.346 το 2022.»

    .

    Όπως φαίνεται, οι «προβληματικοί» δεν θεωρούν τους εαυτούς τους τόσο προβληματικούς… Αυτό κατά τη γνώμη μου είναι το πιο γερό κτύπημα στις καταστροφικές κυρίαρχες τάσεις των πραγμάτων.

    .
    😉

    Αρέσει σε 7 άτομα

  2. Ο/Η angelosk λέει:
    .
    .
    Δεν είχα ιδέα πως θα έκανες τον κόπο! Αγρίμι, μάλλον δεν σε ξέρω αρκετά.
    Πάντως, αν και η εργασία είναι αρκετά παλιά, πιάνει μια τάση υπαρκτή. Αυτη η «επιχειρούμενη» (όπως σωστά λέει το κείμενο) στάση εμπεριέχει αρκετή ταλαιπωρία όμως, έτσι όπως πάνε τα πράγματα με την «ανάπτυξη» που βλέπουμε παντού, αυτή η τάση μπορεί και να μας βγαίνει σε καλό τελικά.
    Ναι, Θεοδώριχε, η απογραφή κάτι δείχνει. Είναι τόσο παράδοξο το αποτέλεσμα που δεν μπορεί να μη δείχνει κάτι. Προς το παρόν όμως, μέσα στη φούρια του καλοκαιριού, δεν έχω υπόψη μου κάποιος να έχει αναλύσει ακόμα το φαινόμενο.

    .

    Αρέσει σε 7 άτομα

  3. Ο/Η elinalafina λέει:
    .
    .
    Να το αναλύσω εγώ; Είναι απλά επειδή δεν είμαστε στα καλά μας. Είμαστε παλαβοί. Παλαβοί διαχρονικά.

    .

    «The toil and travail of its people [Ikaria] symbolizes the journey all Greek People made to achieve a modern society. But unlike other Greeks the Icarians often chose a dead end path. Never in agreement with those around them, the story of the Icarians shows the best and the worst of Greek society.»

    .

    Απόσπασμα από τον πρόλογο του «Rebels and Radicals»

    .

    Όπου, καμιά φορά, όταν οι άλλοι δεν πάνε καλά, εμείς τα καταφέρνουμε…

    .

    Αρέσει σε 7 άτομα

  4. Ο/Η Eleni λέει:
    .
    .
    Δυσκολο ζητημα, πολυ ομορφη παρουσιαση, ταιριστες φωτογραφιες υψηλης ποιοτητας, στο θεμα ομως απαντηση δεν ξερω αν υπαρχει… Μονο τασεις!
    Βρηκα πολυ ενδιαφερον το…

    «…αυτές οι ίδιες οι προσπάθειες διαφοροποίησης μπορεί να δημιουργήσουν πολιτιστικές συνθήκες κατάλληλες για μια εκ νέου αξιοποίηση του νησιωτικού περιβάλλοντος (ας πούμε, από τον τουρισμό που προσελκύεται από μια «εναλλακτική», «μη ανεπτυγμένη» ατμόσφαιρα), μια αξιοποίηση που στη συνέχεια θα προσελκύσει κεφάλαια.»

    .

    Αχ! gentrification!..
    Μπορει καποια στιγμη να εξευγενιστει η Ικαρια;

    .
    😮

    Αρέσει σε 8 άτομα

  5. Ο/Η girl of the last chance λέει:
    .
    .
    J’admire beaucoup ce processus constant de connaissance de soi sur cette île.
    J’ai trouvé la comparaison du crabe très drôle!
    Pour moi, Ikaria signifie liberté et liberté d’expression, toujours accompagnées de respect.

    .

    Αρέσει σε 7 άτομα

  6. Ο/Η Esti Val λέει:
    .
    .
    Όπως το λέει ο Νταγιαντάς:

    .

    .

    « … οι Ικαριώτες είχαν και άλλη μια ιδιαιτερότητα στην κοινωνία τους. Το νησί είχε πάντα μια συμπάθεια στον Κομμουνισμό και επειδή οι κομμουνιστές του είχαν ταλαιπωρηθεί πάρα πολύ με διώξεις και εξορίες, μετά τη Μεταπολίτευση άρχισαν να τους ανταμείβουν με δημαρχιακά αξιώματα», λέει ο Νταγιαντάς, υπογραμμίζοντας την πολιτική διάσταση του μυστικισμού του τόπου. «Οπότε είχες κατσικωμένους ΚΚΕδες για δεκαετίες, στις οποίες περνούσαν τα κοινοτικά κονδύλια και αυτοί λέγανε “άσε, δεν θα πάρουμε!”. Τα γράφανε στα παπάρια τους, το οποίο μια εποχή μπορεί να έμοιαζε εγκληματικό, όμως τώρα λες ότι μπορεί και να τη βγάλανε καθαρή εξ’ αιτίας ακριβώς αυτού. Γιατί είναι πραγματικά ένας μέρος που δεν άλλαξε».

    Αναρωτιέμαι αν ο μυστικισμός μπορεί να εξευγενιστεί. Μάλλον μπορεί. Ποτέ δεν ξέρεις με τον καπιταλισμό… Ίσως μέσω του υπερβολικού AirBnB, αλλά και πάλι με τόσο δύσκολο έδαφος, τόση απόσταση από τα αστικά κέντρα και χωρίς υποδομές το βλέπω μάλλον δύσκολο.

    .



    .

    Συγχαρητήρια για τη δημογραφική αύξηση!!!

    .
    😉

    Αρέσει σε 7 άτομα

  7. Ο/Η Love Ikaria λέει:
    .
    .
    «maverick cattle» 😉
    [link]

    .
    😀

    Αρέσει σε 7 άτομα

  8. Ο/Η Sabishī Shimono λέει:
    .
    .
    The fact that you are considered to be a «living laboratory of Southern thought» denotes that variables are being introduced into your island population. What are those variables and who manipulates them? You are the control group in this experiment …but whose experiment?

    .

    Αρέσει σε 3 άτομα

  9. Ο/Η egotoagrimi λέει:
    .
    .
    By some conspiracy of elements some islands are special. They are not just islands. They are fantasies. Imaginary spaces. Though it’s often hard I consider myself lucky to live in a space like this.

    .

    In ELeni's blog: Paper Island

    .
    😉

    Αρέσει σε 8 άτομα

  10. Ο/Η Sabishī Shimono λέει:
    .
    .
    I love the idea that you are in an imaginary space! Please find a portal through which I can be transported to join you for a few beautiful hours, in your imaginary space called Ikaria! (I love that photo!

    .

    Αρέσει σε 3 άτομα

  11. Ο/Η egotoagrimi λέει:
    .
    .
    More reading about us in this article by people I have known:

    .

    The Med Project log: A discourse with Ikaria island

    .
    🙂

    Αρέσει σε 8 άτομα

  12. Ο/Η Sabishī Shimono λέει:
    .
    .
    I like the article (Marko Pogačnik) and will read-up on the new world cycle as it relates to Ikaria, especially you, El and Angelos.

    .

    Αρέσει σε 2 άτομα

  13. Ο/Η Θεοδώριχος λέει:
    .
    .
    Καλησπέρα, παιδιά. Βρήκα μάλλον σχετική, σίγουρα πάντως πολύ ενδιαφέρουσα μια συνέντευξη που διάβασα στο Ιστόρημα με τίτλο «Ένας παλιός κοινοτάρχης Ικαρίας διηγείται».

    .

    Istorima: Ένας παλιός κοινοτάρχης Ικαρίας διηγείται

    .

    «Την πρώτη τετραετία (ο πατέρας μου) πήρε την κοινότητα με έναν ψήφο, τη δεύτερη με πενήντα ψήφους διαφορά, την τρίτη με 80% και ο άλλος συνδυασμός πήρε 5-6-10%, εν πάση περιπτώσει, δεν θυμάμαι πόσο. Γιατί ακριβώς είχε αυτή την αγάπη για τη ζωή και για τα προβλήματα. Έκαναν τότε το φράγμα, αυτό στου Μουντέ…»

    «Έκαναν όλους τους δρόμους. Αυτούς που λέμε τώρα εδώ, προς Άγιο Δημήτρη, προς Αρμενιστή. Τότε ανοίξαν αυτούς τους δρόμους με κάτι εργαλεία πρωτόγονα και με τα χέρια πολύ. Προς τον Άγιο Δημήτρη ο δρόμος έγινε με τον κασμά και με το φτυάρι. Αργότερα, ένας Αμερικάνος που αγαπούσε το νησί, ένας Καρναβάς από τη Μεσαριά, πήρε μια μπουλντόζα και την έδωσε δώρο εδώ.»

    .

    Όλα αυτά φαίνονται σήμερα σαν ψέματα ή τρέφουν μύθους όμως όταν τα ακούς είναι άλλο πράγμα. Ιδιαίτερα με ενδιέφεραν τα αποσπάσματα όπου ο αφηγητής, παλιός καλός οικοδόμος, εκτός από πρόεδρος κοινότητας, περιγράφει την επική, εθελοντική κατασκευή των τσιμεντένιων αυλακιών και του φράγματος του Αγίου Πολυκάρπου με τις ενδιαφέρουσες κατασκευαστικές ιδιαιτερότητες του. Δεν τις είχα υπόψη μου. Εκτός από πολιτικά, είναι ένα θέμα πολύ ενδιαφέρον τεχνικά.

    .

    Triple Overflowing

    .

    Αρέσει σε 7 άτομα


Σχολιάστε

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για την εξάλειψη των ανεπιθύμητων σχολίων. Μάθετε πως επεξεργάζονται τα δεδομένα των σχολίων σας.